zondag, maart 29, 2009

Zandvoort Circuit Run

Het was een mooie dag vandaag. Niet alleen betekende de zomertijd nu het einde van de winter ook de weergoden zaten mee en maakte er in tegenstelling tot gisteren een mooie zonnige dag van.

Vandaag stond de 2e editie van de Zandvoort Circuit Run op het programma. Een 12Km loop over hetr racecircuit (ca 4Km), het strand (ca. 2Km) en de weg (ca. 6Km).

Om de drukte te vermijden op de heen- en terugweg vroeg van huis gegaan en de mountainbike achterin gegooid. Plan was om voor Zandvoort te parkeren en het laatste stuk door de duinen te fiesten. Vorig jaar deden we er namelijk 3 uur over om Zandvoort uit te komen. Dus auto geparkeerd in Overveen en op klein verzet lekker in 15 minuten naar het strand gedenderd.

Zonnetje scheen al lekker tussen de wolken door en het beloofde een mooie dag te worden. Wel voelde de beentjes wat moe aan na een zwaredag van tuinverbouwing gisteren.

Richting Zandvoort was het nog erg rustig en van filevorming zoals vorig jaar was vrijwel geen sprake. Ik kwam dan ook vrijwel gelijktijdig aan met Sabina, Michiel & Sem die kwamen supporteren en net de auto parkeerde op de boulevard.

In de pedoc van het circuit vervolgens Petra met nieuwe vlam Andre gevonden en samen lekker bij staan praten.

Om 13:00 was het dan zover en begon de 12Km loop. In tegenstelling tot verwachtingen van mijn kant en ervaringen van vorig jaar liep het dit jaar 100% op rolletjes. De organisatie was echt perfect! En van het feit dat de 5Km eerder waren gestart hebben we helemaal geen hinder ondervonden.

Om 13:15 mocht mijn startgroep (prestatie 1) van start en ik kon direct lekker tempo maken. Hier merkte je wel een beetje de hinder van de nieuwe opzet. De bedrijvenloop stond voor de predatielopers en binnen een Km zat ik al achterop bij de eerste groep.
Op zich mag dit de pret niet drukken maar alle lopers schijnen de neiging e hebben op het parcours de ideale lijn van de auto's te willen volgen en zigzaggen dus volop van links naar rechts. Anyhoe ik kon het tempo lekker vasthouden, en op een struikelpartij van een andere loper die mij superhinderlijk schuin wilde inhalen ginggen de eerste 4Km erg lekker.

Het strand op was goed te doen zeker als je aangemoedigd wordt door vrouw, hond, schoonfamilie en vrienden :-) Het strand zelf was super. Breed en hard. De 2Km waren dan ook niets vergeleken bij Egmond. Wat wel zwaarder was was de opgang. Hier was het goed mul en flink stijl. De meesten lopers gingen al ver van te voren richting opgang, maar smaern met een paar andere besloten we zo lang mogelijk door te lopen langs de vloedlijn om dan met een schepre bocht af te slaan naar de opgang.Deze was redelijk stijl en zwaar, maar hier plukte ik de vruchten van de heuveltraining.



Vervolgens even 500 meter iets gas er af om te vontroleren en hartslag te managen om vervolgens weer naar koerssnelheid te gaan. De laatse 5Km ben ik er wel achter gekomen dat Zandvoort niet vlak is. Het parcours kent een aantal verraderlijke stukken .....

Tot slot was het langs het station naar het circuit terug om de laatse 750 meter af te leggen om binnen te komen in 57:33. Een nieuw PR voor mij op de 12Km!!! Ruim 4Minuten onder mijn tijd van vorig jaar.

Officiƫle uitslag
Naam Ronald Velten
Woonplaats Uithoorn
Afstand 12 kilometer recreatie
Categorie Mrecr
Totaal plaats 608 / 4918
Categorie plaats 581
Snelheid 12,511 km/uur
4 kilometer 18:59
8 kilometer 38:26
Netto tijd 57:33




Na afloop nog even gelunched bij Riche in het zonnetje en tot slot weer op de fiets naar huis. Hert was een mooie dag :-)

Geen opmerkingen: