woensdag, september 09, 2009

HMM

Iets later dan gepland maar dan alsnog even een (kort) verslag van de Haarlemmermeermarathon afgelopen zondag ....

Al met al mag ik terugkijken op een fantastische loopdag, zowel qua weer als prestatie. Inmiddels is het namelijk bekend dat ik mijn PR in wedstrijdverband op de halve marathon redelijk strak verbeterd heb met 9 minuten naar 1:41:47 (!) Dit was niet helemaal de bedoeling toen ik aan de startstreep stond, maar achteraf voelt het wel héél super, zeker gezien het feit dat ik geen noemenswaardige klachten heb na de wedstrijd!

En dat is wel lekker want 2 jaar geleden toen ik mijn PR op de Halve liep (ook in de Haarlemmermeer) mocht ik vervolgens 6 weken rust houden door een hamstring blessure, en dat was vlak voor New York geen pretje. En in dat scenario 2 weken voor Berlijn had ik nu echt even geen zin !

Anyhoe mijn loopzondag begon vroeg met ontbijt, ontspannen de hond uitlaten en het verzamelen van al mijn spullen. Om 09:45 was het in de auto naar Hoofddorp. Gelukkig waren de verkeersregelaars nog niet wakker en kon ik vlak bij het start- en finishgebied parkeren :-)

Vervolgens op zoek naar VIP-tent om me te melden bij SLTN voor mijn startnummer, chip en shirt! Het vinden van de SLTNers ging gelukkig soepeler dan 2 jaar geleden toen ik ze circa 15 minuten voor de start pas trof.

Vlak na mij kwamen ook Arjan (IBM) en Jurgen (exIBM en nu SLTN) ook aan in de tent en onder het genot van een kop koffie liepen we even door onze loopplannen heen. Plan was om Jurgen te hazen naar een mooie tijd van ergens tussen de 1:50 en 1:55 aangezien hij nog nooit een Halve Marathon in wedstrijdverband had gelopen.

Een andere loper die tegen kwam (naast nog een andere collega), was Rob. Altijd weer even leuk om hem te spreken, een ex-SLTNer die in 2006 New York heeft gelopen en die ik voortdurend tegen kom, eerst als blogger op de site van Hollandrunner en daarna op diverse loop evenementen (30 van Almere, IBM deelname DtD etc.)

Om 11:00 was het vervolgens even met de hele groep op de foto en om daarna rustig richting startvak te lopen om een rustige warming up te doen.

In het startvak konden we redelijk vooraan starten (6 of 7 rijen voor ons) en bij het startschot waren we redelijk snel weg en konden we tempo maken. Helaas dit ging iets te goed en Arjan en Jurgen gingen dik onder de afgesproken 5:15 weg op gemiddeld 4:45 (!). Aangezien ik me niet direct kapot wilde lopen besloot ik me te laten terug zakken naar een gemiddelde van 5:00 en kijken of ik later kon bijsluiten, want inschatting was dat Jurgen dit niet ging volhouden ....

Vanaf 3Km ontstond er een groepje van pak hem beet 7 lopers die allen hetzelfde tempo hadden en redelijk compact bij elkaar gingen lopen. Samen met 2 andere lopers kon ik redelijk het tempo bepalen en het mooie hiervan was dat we elkaar ook automatisch overnamen en elkaar uit de wind hielden waar nodig. Dit ging echt super en de kilometers gingen allemaal strak in 4:50.

Op 5Km stond Michiel op de fiets te wachten om het restant mee te fietsen en die verklaarde me eigenlijk direct voor gek vanwege het tempo. Maar eerlijkheid gebied te zeggen het ging gewoon lekker ..... hartslag onder controle, tempo kostte geen moeite. Ik had gewoon lol :-)

Vanaf circa 9Km kreeg ik ook weer Arjan en Jurgen in het vizier hetgeen extra motivatie gaf om lekker door te lopen. Helaas viel bij de drinkpost van 10Km "mijn" groepje uit elkaar. De rest vertraagde om te drinken en ik had zelf bij me. Dus toen maar besloten even aan te zetten om het gat naar Arjen en Jurgen te dichten.

Toen ik die voorbij liep kon Arjen dat niet op zich laten zitten en sloot zeer makkelijk bij (had ook niet anders verwacht). Tempo was nog steeds constant op 4:50. Dus zelfs als ik nu ging vertragen zou ik nog een PR gaan lopen.

Bij 14 a 15km begon Jurgen het zwaar te krijgen. Zeker toen hij hoorde dat we dik onder schema liepen en afstevende op 1:42 a 1:45. Ons antwoord op zijn reactie "dat als hij nog kon praten niet hard genoeg liep" bracht wel de lachers op onze hand op dat moment. Het ging dus nog steeds makkelijk :-)

Vlak bij de Geniedijk zagen we Henk van SLTN lopen dus Arjen en ik besloten ook dat gat te dichten. Helaas verloren we op dat stuk Jurgen enigszins die een paar meter liet schieten. Eenmaal naast Henk aangekomen en onder het praten ging het tempo ongemerkt nog iets harder naar 4:30 .... dit merkte ik meteen aan mijn hartslag en besloot weer even terug te zakken. Arjen en Henk liepen circa 20 a 30 meter uit en zakte toen ook terug. Jurgen was inmiddels wat verder achterop geraakt.

Met nog 2k te gaan ging het niet meer lukken om Jurgen te laten bijsluiten, of we moesten echt gaan wandelen of omdraaien. En dat zagen we ook niet zitten, dus trokken we door op 4:50. Arjen besloot vervolgens erg makkelijk de laatste 1,5Km nog extra te versnellen en liep bij me weg. Ik kon het gat enigszins beperken tot een kleine 20 seconden en onder aanmoedigingen van Monique, Zara, Michiel, Sabina en Sem die vlak voor de finish stonden kon ik in een kleine versnelling de eindstreep pakken in 1:41:47 ..... een ongelooflijk goed gevoel!!



Jurgen kwam uiteindelijk net over de 1:45 binnen, volledig gebroken maar een absolute TOP prestatie voor een eerste keer!

Al met al een erg mooie loopzondag! Als het herstel goed is dan mag Berlijn van beginnen :=)


Foto´s volgens snel!

2 opmerkingen:

Keesdeloper zei

Mooie tijd hoor. Netjes gedaan. Lekker als dat zo onverwacht komt aanrollen. En nu op naar Berlijn. Ik ga er ook naar toe!! Zien we elkaar daar? Kans is klein. Wie weet.

Thijs zei

super tijd! klasse!