woensdag, oktober 01, 2008

4 weken Update

Het is enige tijd stil geweest op ronaldrunner.blogspot, maar stil gezeten heb ik zeker niet. Hieronder even een korte samenvatting van de afgelopen loopmaand.

Allereerst heb ik natuurlijk nog de 30 kilometer trainingsloop van Phanos gehad. Net als de 25Km was dit weer een uitermate goed verzorgde loop, die op de laatste mooie zomer zondag van het jaar werd gehouden. Het kwik liep op tot 25 graden hetgeen de loop extra zwaar maakte. Daarom ook relatief rustig aan gedaan met de 6:00 groep, wat goed vol te houden was. De sfeer in de groep was wat minder gezellig dan tijdens de 25Km loop, waardoor je kon merken dat iedereen het wel zwaar had door het weer. Voornamelijk de laatste 3Km als je weer van het bos terug loopt waren killing, maar met een netto tijd van 2:54 hoor je mij niet klagen.

Na de trainingsloop heb ik eigenlijk niet meer getraind in Nederland. De dinsdag baantraining met AKU moest ik laten schieten door overwerk en donderdags was ik druk bezig met de koffers inpakken voor het afreizen naar Frankrijk op vrijdag.

W zijn heerlijk op vakantie geweest in Moliets, in Les Landes in Frankrijk, oftwel de kuststrook onder Bordeaux aan de Frans Atlantische kust. Helaas was het weer niet al te best met de eerste week alleen maar bewolking en 3 dagen non stop regen.

Naast intensief Wii-en hebben we tijdens die week ook nog echt actief gedaan en een dreital interval en duurloopjes afgwerkt. Voor mij was het enigszins rustig aan trainen en voor Michiel opbouwen naar de Dam tot Damloop op 21 September. Op een van de lange duurlopen kregen we echter de volle laag op het strand en waren Michiel en ik echt doorweekt tot op het bot. Dit hoop ik echt nooit in een wedstrijd mee te maken, want dri-fit is dan echt geen dri-fit meer! :-)



Naast een aantal 6Km en 10Kmn loopjes tijdens de vakantie ook nog een 23er kunnen doen hetgeen op een schouderblessure na redelijk goed ging. Dat stemde weer gusntig voor de voorbereiding op Amsterdam.

Voor de rest tijdens de vakantie weinig gedaan naast een paar citytripjes naar San Sebastian, Bordeaux en Biarritz en wat hangen bij het zwembad en/of op het strand. Zara en Sem hielden zich ook goed en het was gewoon lekker om even aan te kloten en je eens een keer niet te hoeven haasten van bespreking naar bespreking. Bottom line gewoon 2 weken volledig bijkomen. HEERLIJK!



Na een terugreis van circa 14 uur mochten Michiel en ik samen met 308 IBM collega’s beginnen aan onze 5e Dam tot Damloop alweer! ’s Ochtend vroeg weer met de tram naar Amsterdam om inmiddels de klassieke 10 engelse mijlen te volbrengen.



Het blijft een mooi gezicht die duizenden hardlopers die voor het Centraal Station verzamelen. Dit jaar mochten wij om 11:50 starten als de eerste business loop groep, na de wedstrijdlopers en de goede doelen loop. Voordeel is dat de temparatuur dan best meevalt en het parcours nog niet alt te druk is. Nadeel is wel dat bij de goede doelen loop veel slecht getrainde lopers meedoen die reeds na 2Km gaan wandelen. Op zich geen enkel probleem maar van het fenomeen rechts lopen als je wat langzamer bent hebben er helaas nog weinig gehoord. Maar dat mag de pret niet drukken op ’s lands grootste loopevent. Want ik blijf bij mijn stellen dat mocht je de drukte niet willen hebben, je dan gewoon niet moet meedoen!

Voor de start wist ik nog wat ik ging doen. Een rustige duurloop of toch proberen mijn PR uit 2006 (2007 niet gelopen) te verbeteren. Op zich de 1:25 die stond moest ik kunne verbeteren. Maar ja een week later heb ik ook de 30 van Almere op de agenda staan.

Echter in het vak kreeg ik toch de kriebels en het idee dat het weer 100% zou meezitten. Met Michiel dus afgesproken dat ik voor de 12Km/u ging oftewel 5 minuten per kilomterer om te kijken waar het schip zou stranden.

Bij de start stond ik redelijk vooraan wat maakte dat ik a) redelijk goed doorlopen maar b) ook best hard met 04:30 van start ging. Ik vloog dan ook binnen no time de de Ijtunnel in en liet een groot deel van mijn collega’s en Michiel achter me.

Na de tunnel het tempo gestabiliseerd op circa 5:00. Dit ging buiten verwachting goed en de hele race heb ik redelijk vlak kunnen lopen met kilometertijden tussen de 4:55 en 4:58. Zo vlak heb ik in principe nog nooit gelopen.

Wat wel lekker was, was dat er een loper van TNT ongveer hetzelfde tempo liep en wij samen dus een groot deel konden oplopen en elkaar konden overnemen. Tot 14Km hebben we zo redelijk, onbewust samen gelopen om vervolgens iets te versnellen.

Netto tussentijden (verschil)
2,5 kilometer 12:05
5 kilometer 24:35 (24:35)
7,5 kilometer 37:01
10 kilometer 49:21 (24:46)
12,5 kilometer 1:01:41
15 kilometer 1:14:12 (24:51)



Toen ik Zara even een kusje moest geven die 300 meter voor de finish stond/zat ben ik hem echter wel uit het oog verloren. Maar zelfs met dit kleine stop mijn PR dik verbeterd en op 1:19:18 gezet! Ruim 6 minuten onder mijn tijd uit 2006. De intervaltrainingen gaan dus echt werken.



Door de tijd van 1:19 en de zeer goede tijden van 1:12 en 1:15 van Arjan en Folkwin, 2 collega’s van mij, is het marketing team zelfs 2e geworden van de 30 IBM recreatieteams!

Na de loop hebben we nog redelijk lang met z’n allen nagepraat en geborreld in de VIPtent op het evenemententerrein. Kortom het was weer een succes!

De dinsdag na de DtD had ik echter nog wel last van mijn kuitspieren en daardoor en mede door de regen besloten de baantraining even te laten voor wat het is.

Donderdag heb ik echter wel weer de draad opgepakt met AKU voor mijn eerste wegtraining. Want door het vroeger donker worden hebben we het Amsterdamse Bos voorlopig vaarwel gezegd.

Vanaf het stadhuis hebben we een lekkere training afgwerkt via Mijdrecht, De Hoef en De Amsel weer terug naar Uithoorn. Met een paar lussen om de groep terug te halen en het in- en uitlopen van en naar het Stadhuis moest ik er volgens mijn Polar toch wel weer 17Km op hebben zitten aan het einde van de avond met een gemiddelde van 05:23 per Km .... Whooah!

Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat het tempo af en toe té hard voor mij ging. Om 2,5Km in het donker op dik 16km/u te lopen gaat me nog net te hard. Hier moet ik de komende 2 weken die mij resten tot Amsterdam echt rekening meehouden dat ik me niet te ver laat pushen.

Zondag 28 September stond dan vervolgens toch nog de 30 van Almere op de agenda. Vorig jaar heb ik deze loop moeten laten schieten door mijn blessure. Wat jammer was, want zoals de organisatie ook aangeeft vormt deze loop een ideale voorbereiding naar een najaarsmarathon.

Het weer zat met een 17 graden en zonnig erg mee. Doelstelling was om op ca 5:45 vak te lopen. Echter ik maakte de traditionele fout door iets te snel te starten op 5:20/5:30. Opzch ging dit redelijk goed, maar ik merkte dat ik het tempo niet naar beneden kreeg zonder verkrampt te gaan lopen. Heel bizar is dat.



Op ongeveer stond Peter op de fiets te wachten om te supporteren samen met een van zijn buren (ook een Peter). Het helpt toch onbewust als je weet dat je onderweg bent naar een bekende. En hier ging het echt nog als een trein met het tempo strak onder de 5:30.

Wat erg leuk was dat beiden Peters hadden besloten mij de rest van de race (dus ca. 22Km) verder te begeleiden op de fiets. En eerlijkheid gebied te zeggen dat heeft geholpen. Want op 24K/25Km kreeg ik het door het tempo en warme weer toch wel wat zwaar en moest ik me een tweetal kilomteres ook terug laten zakken naar 5:40.



Ik was inmiddels “mijn groepje” al lang kwijt en de groep voor me ging net een anderhalve pas te hard. Hierdoor loop je in een soort vacuum tussen een snellere en een langzamere groep. En dat is best lastig, zeker als jet het zwaarder krijgt

Gelukkig kon ik met de laatste 3Km in het vooruitzicht toch nog wat versnellen naar mijn oorspronkelijke snelheid en zat er nog reserve voor een laatste versnelling over de laatste kilometer. Resultaat 2:45:18 en een ongelooflijke kramp toen ik de auto wilde instappen.

Een goede tijd, maar ook zeker een goed signaal dat ik 19 oktober iets rustiger aan oet gaan doen wil de 42,2Km met goed gevolg uitlopen!

Geen opmerkingen: