woensdag, april 29, 2009

Oranjeloop



Vanwege Koninginnedag is er morgen geen training met AKU. Als alternatief was het plan om gezamenlijk mee te doen aan de Orannjeloop in Ter Aar, woonplaats van trainster Kim.

De wegwedstrijd begon om 19:00 hetgeen eigenlijk betekent dat het racen voor mij al om 16:00 begon op het werk. Afronden, file doorworstelen, boodschappen doen, koken, eten, omkleden en in de auto naar Ter Aar om daar op tijd te zijn om in te schrijven en nog een warming upje te doen.

Van de club waren er best wel wat mensen. Wat dubbelgoed was om te zien was dat Richard, na 8 weken blessure leed, weer van de partij was. Hij is weer langzaam aan het terugkomen en zou de 5Km gaan lopen.

Deel van de groep had zondag nog de omloop van Noordwijkerhout gedaan als afsluiting van Zorg & Zekerheid en een deel zelfs nog de intervaltraining op dinsdag. Zo fanatiek ben ik nu ook weer niet.

Ik stond bij de start redelijk achteraan en zag Jos en Bauke redelijk vooraan staan. Met Bauke training ik de laatste tijd regelmatig en onze snelheid ligt redelijk gelijk. Plan was dus om snel bij aan te sluiten en gezamenlijk door te lopen.

Na het startschot ging het tempo direct goed en kon ik na circa 700 meter de aansluiting vinden. Helaas lag mijn snelheid een fractie hoger en had ik niet direct door dat er een gat van 50 meter plus onstond, dat later opliep naar circa 200 meter.

Op de een of andere manier overkwam mij weer de klassieke situatie van wat ik wel eens het lopersvacuum heb genoemd. Ik ga net te langzaam voor de groep voor me en net te snel voor de groep achter me. Gevolg? ik loop alleen. Op zich lekker, maar je mist de lopers om je heen om je aan op te trekken. Zeker in wedstrijdverband.

Het parcours was op zich best vlak en goed te doen en ik liep constant onder 4:30 per Km. wat mijn plan was. Ik wilde eigenlijk op 45min. of net er onder tegen mijn PR aanlopen. Dat er niet meer in zou zitten wist ik door de weinige slaap die ik die week had gehad en de stress op het werk.

Tot 8Km ging het goed maar toen draaide we een polderweg op richting keerpunt en kreeg ik het zwaar. Hartslag ging omhoog, ademhaling slechter met gevolg tempo omlaag. De laatste kilometer moest ik helemaal ingeven omdat het batterijtje finaal leeg was en die liep ik in 4:50.

Over de streep komend gaf me Polar 45:38 aan. Op zich een tijd waar ik trots op mag zijn, zeker gezien dat dit me de 3e AKU man maakte vandaag na Harry (40min.) en Theo (net daarachter)

Na een droogshirt en een halve liter water was het tijd voor koffie bij Kim thuis om daarna om 21:00 weer richting Uithoorn te vertrekken.

3 opmerkingen:

RunningRonald zei

goed gelopen Ronald!! maar de volgende keer wel even van tevoren melden.. Ter Aar is voor mij naast de deur (woon in Alphen) had heeeeeeel graag meegelopen.. (baal baal)

Wim zei

was inderdaad een mooie loop Ronald! Mooi resultaat!

martine zei

goed gelopen!1