zondag, juli 26, 2009

Trainingsloop - Deel 1

Vandaag stond de eerste van de serie trainingslopen van Phanos op het programma.

Een serie van 5 in afstand oplopende lopen, onder begeleiding van de Phanos tempomakers, die een ideale voorbereiding vormen voor een najaarsmarathon.

Vorig jaar heb ik voor het eerste meegedaan en de ervaring was erg goed. Niet alleen loop je gewoon even lekker in een groep, je wordt ook nog eens "gedwongen" door de pacers je tempo goed laag te houden voor een lange langzame duurloop ! En dat allebei onder goede verzorging van Phanos in de vorm van de verzorgingspost die je meerdere malen passeert!

Vandaag stond er 20Km op het programma. Eigenlijk een afstand die te kort is binnen mijn "Road to Berlin"-plan. Daarom maar iets vroeger uit bed gekomen, snel ontbeten, honden uitgelaten en ontbijt voor Zara gemaakt om op tijd in het Amsterdamse Bos te zijn. Op deze manier kon ik nog mooi een stuk van circa 4Km lopen als warming up.

Via de bosbaan, de jachthaven richting Olympisch Stadion om daar mijn inschrijving af te ronden. De opkomst was groot. Nog groter dan vorig jaar! Hier merk je echt dat mond-tot-mond reclame kennelijk goed werkt. Veel bekende gezichten van lopers die ik eerder had gezien.

Iets voor 10-en gingen we naar buiten om ons in te delen in de tijdsgroepen. Aangezien mij doel is ergens tussen de 3:45 en 4:00 te lopen (ultiem) of iig New York te evenaren (4:13) sloot ik me aan, conform het advies, bij de groep van 06:00 per kilometer.

Dit was meteen verreweg de grootste groep. Om 10:10 verlieten wij via de sintelbaan het stadion richting Amsterdamse Bos voor de 4 lussen. Het tempo werd, tot 2Km voor het eind, keurig door de pacers op 06:00 gehouden met minimale afwijkingen. Respect hiervoor! De verzorging onderweg was met water, bananen en dorstlesser weer uitermate goed en het weer met blauwe lucht en zon zat ook mee. Het was af en toe zelfs te warm.

Het lopen ging goed! Hartslag schommelde tussen de 140 en 150 en benen voelde goed. De pijn die ik had ik rechterknie na de training van donderdag was nagenoeg niet aanwezig. Enige overlast waren twee brand- cq schuurplekken door mijn shirt (oksel) en drinkriem (onderrug). Volgende keer toch maar even vaseline gebruiken.

Michiel had ook nog een stukje meegelopen in de 3e lus en een deel vand e 4e lus als voorbereiding op zijn dam tot dam. Altijd gezellig :-)

Na iets minder dan 02:00 (2 minuten) stonden we weer bij het stadion en kon ik de 2Km met klein lus verlengd tot 2,8Km terug naar de auto.

Een erg goede training! De 16e weer , maar dan tegen de 30!

Geen opmerkingen: