vrijdag, juli 31, 2009

Nieuw PR op de 10Km

Gisteren was voor de 21e keer de Decathlon Polderloop, onderdeel van de Kwakelse Feestweek.

Voor mij was een test om te kijken waar ik, na de zware training van dinsdag (20x300meter op 4:00/3:30) en zondag, stond op de 10Km. In afgelopen jaren heeft de Polderloop zich bewezen als unieke loop, niet alleen qua sfeer, maar ook qua weersomstandigheden. Veelal subtropisch heet, zoals vorig jaar, maar ook regelmatig extreem nat als 2 jaar geleden en dus ook gisterenavond.

Ongeveer een half uur tot 15 minuten voor de start kwam het met bakken uit de hemel. Moesson is nog het woord dat meest de regenbui omschrijft. Helaas begon het ook te donderen en bliksemen in de verte waardoor het wedstrijdcomité (terecht) besloot de wedstrijd 15 minuten te vertragen om aan te kijken wat de ontwikkelingen waren. Je blijft toch in de polderlopen.

De 10Km gaat over een ronde van 4Km en 6Km vanaf het KDO terrein over verharde wegen in en om De Kwakel, met een aantal verneukeratieve bruggestjes en dijken.



Om iets na 20:15 werd het droog en kon het startschot gegeven worden. Ondanks het weer, vakantie en de doordeweekse Donderdag was het weer gezellig druk! Ik stond bij de start redelijk in het midden, en "moest" dus wel aan de bak om ruimte vrij te lopen en proberen aansluiting te vinden bij een aantal andere AKU-ers die redelijk voor aan stonden. Hierdoor ging het tempo voor de eerste 3Km direct onder de beoogde 4:30 per kilometer, die me op 45 minuten moest brengen.

Toen ik tussen Kilometer 1 en 2 de aansluiting had lag mijn tempo logischerwijs hoger dan de andere AKU-ers en besloot dus rustig door te trekken. Tempo ietsjes getemperd om me zelf niet op de eerste 6 kapot te lopen.

Toen ik eenmaal de 7 was gepasseerd (waar ik het traditioneel zwaar krijg in 10Km lopen) in tegenstelling tot normaal besloten het tempo weer iets op te voeren en verzette ik mijn baken op een aantal lopers voor me die ik wilde bijtrekken.



Bijtrekken werd inhalen en ik de rondes werden fracties van seconden sneller. De laatste kilometer nog even kunnen aanzetten naar 4 per Km (16Km/u) om in 00:44:11 over de finish te komen! Een nieuw PR voor mij op de 10Km! En ruim 3 minuten sneller dan mijn vorige tijd (2007) in de Polderloop.

1 opmerking:

RunningRonald zei

super gelopen Ronald, gefeliciteerd met je PR! Deze keer iets koeler dan vorig jaar.. 30 graden.. ik heb 'm toch maar overslagen ;)