maandag, augustus 17, 2009

32Km+ ...jetzt geht los

Met nog een kleine 35 dagen te gaan tot Berlijn werd het afgelopen weekend hoog tijd om de lange (langzame) duurloop op te voeren wederom een 30Km. Ik had vorige week weliswaar een lekkere trainingsweek met 4x2000 meter op dinsdag en een pittige bostraining op donderdag met AKU, maar de lange duurlopen moet er ook komen...

Gelukkig stond er voor dit weekend de 25Km Phanos' Trainingsloop op het programma, hetgeen natuurlijk een mooie basis bood voor een goede duurloop van tegen de 30Km



Tweede voordeel is dat je onder de begeleiding van de Phanos Pacers "gedwongen" wordt je tempo constant te houden. Nu ging dat op zich vorige week alleen ook erg goed op basis van gevoel en de Garmin, maar het scheelt toch als je een tempomaker hebt die het tempo bepaalt.

Dus om iets over 9 uur 's ochtends parkeerde ik mijn auto in het Amsterdamse Bos voor een inlooprondje van 4Km richting het Olympisch Stadion waar om 10:00 de trainingsloop zou starten. De eerste 4Km gingen ondanks wat zware benen erg makkelijk en tegen 09:30 liep ik dan ook het Olympisch Stadion in. Dat blijft een mooi gevoel! Even snel binnen gemeld bij de registratiebalie om vervolgens rustig in het zonnetje te wachten (en nog 3 rondjes in te lopen).



De groep was weer groot. En door de enorme animo (die alleen via mondtotmond reclame komt) hadden ze besloten de 5:45, 6:00 en 6:15 groepen te splitsen in totaal 6 subgroepen, om de lopers meer ruimte te geven, maar ook de andere bosgebruikers niet al te veel tot last te zijn. Wat dat betreft kunnen lopers net wielrenners zijn die rustig de hele openbare weg claimen.....

Onder begeleiding van Fred en Tineke gingen we om 10:10 van start. De eerste 2Km lag met 05:32 het tempo beduidend te hoog, maar dat werd al snel hersteld. Excuus was een niet gekalibreerde footpod, een gezellige avond er voor van een van de pacers en een andere loper die toch er in slaagde de groep te late versnellen. Toch blijf ik het wel knap vinden dat Tineke en Fred voor de rest van de loop het tempo super strak hebben kunnen houden met weinig echte uitschieters! Dat is en blijft een kunst.

De eerste ronde was via de Bosbaan en "Polder Meerzicht" naar de drankpost aan de kopse kant van de Bosbaan. Hier was de verzorging weer goed gereled met isotone sportdrank, water en bananen. Door het splitsen van de groepen was het hier ook een stuk rustiger dan vorige keer wat lekker was. Enerzijds was je sneller aan de beurt, maar anderzijds werden de pauzes op deze manier ook significant korter!

Ik heb echter de istone sportdrank gelaten voor wat het was omdat ik een nieuwe drank aan het proberen was. Zaterdag was ik even bij PK Running in Dondenwaard en ik was eigenlijk op zoek naar een nieuw shirtje. De collectie viel mij echter nog al tegen en dus alleen met voeding, nieuwe flesjes en uiteindelijk drankmix van BORN teruggekomen voor dorstlesser en energy drank. Dit merk werd door een collega AKUer naar volle tevredeheid gebruikt en ik moest toch een alternatief vonden voor het overkrijgbare Gatorade. De Aquarius heeft toch neiging verkeerd te vallen en Isostar helpt je flesjes naar 2x gebruiken aasn een mooie onuitwisbare gele kleur (en wordt als het warm wordt in de zon wel heel erg vies). Na 1 training mag je natuurlijk geen directe conclusies trekken, maar ik moet zeggen dan BORN erg goed viel en makkelijk weg dronk. Dus in een volgende loop ga ik het zeker weer proberen....

Anyhoe na de eerste ronde hebben we nog twee mooie lussen door het Bos gemaakt om via de Bosbaan terug te gaan naar het Stadion waar met tweeenhlave ronde over de 8baans (!) sintelbaan de 25Km werd geklokt!



Dat betekende voor mij dus reeds 29Km, en eerlijkheid gebied te zeggen.... de beentjes voelde nog goed. Na een bedankje aan de pacers via de marathonpport het stadion weer verlaten om via het bos en IJSbaanpad weer terug te gaan naar de auto. Al met al nog een lus van 3K, hetgeen het totaal bracht op 32Km! Op een beetje zware benen aan het einde na ging het erg makkelijk en had ik naar gevoel nog over voor de laatste 10Km. Dat stemt dus goed, maar dat is met nog 4 weekenden te gaan ook wel goed :-)

ijn hartslag bleef ook mooi stabiel tussen de 140 en 150, met een gemiddelde van 144. En dat is gezien het weer (zonnig, 24 graden, niet slecht)

Ik heb in ieder geval 6 september nog de Haarlemmeer Marathon (halve) en misschien de week er voor nog een 30er. En dat geht es los!!!!!

2 opmerkingen:

RunningRonald zei

je bent goed bezig Ronald. Ook een tevreden Born gebruiker lees ik. In Berlijn schenken ze het in NL onbekende Basica.. ik vond het niet te drinken. Leuk dat je HMM gaat lopen. Eens kijken of ik je daar ga herkennen :) (anders moet je mij maar even aantikken.. loop in mijn JVC shirt.. natuurlijk :)

Anoniem zei

Hallo Ronald

Misschien een idee om mee te gaan a.s. zaterdag naar Amsterdam waar een rondjes marathon wordt gehouden je kunt daar kiezen tussen een x aantal rondjes van 4,2 km

groet

Theo Noij