zondag, oktober 25, 2009

VUmc Gebouwenloop

Gisteren stond de 5e VUmc Gebouwenloop op het programma. Een unieke loopwedstrijd over 5 of 10Km. Wat deze loop zo speciaal maakt is dat je langs, maar bovenal dóór de gebouwen van het VU Medisch Centrum loopt! Tijdens de loop ga je door de tuin, door en onder het kliniek-, polikliniek- en faculteitsgebouw. Een erg aparte ervaring.

De keuze was 5Km of 10Km. Aangezien het 2x dezelfde ronde was besloot ik maar eens mee te doen aan een 5Km loop samen met Michiel.

Eigenlijk wist ik niet goed wat exact te verwachten. De website van de VUmc Gebouwenloop had het wel over een niet alledaagse parcours met veel wenden en draaien in de soms korte stukken gang en onderbrekingen via verschillende trappen die in het parcours opgenomen. Verder zouden de temperaturen in sommige tunnels en gangen het uiterste vergen van de lopers ... dus ik was benieuwd. En eerlijkheid gebied te zeggen.... ze hebben niet te veel gezegd!

Op zich was het ook wel mooi dat het merendeel van het parcours binnenshuis en ondergronds was want a) het was best koud en b) het regende best irritant! De gratis koffie in de inschrijfruimte was dan ook van harte welkom!

Iets meer dan 15 minuten van te voren toch maar in de regen naar buiten gegaan om een warming up te doen. Want iets verrekken had ik geen zin. Er was een mogelijk mee te doen met een gezamenlijk aerobic-like warming up, maar over het algemeen heb ik het daar niet zo op.... waarom weet ik eigenlijk niet.

Samen met Michiel dus maar losgelopen, wat sprintjes om de spieren echt los te krijgen en rekken en strekken.

Vlak voor de start zag ik op eens nog runningronald staan die foto's stond te maken en die zelf in de eerste heat van 10Km mee hadgedaan. Alleen het start schot ging meteen en volgens mij heeft mij niet meer gehoord en gezien :-) Volgende keer weer beter.

Met Michiel had ik afgesproken om snel van start te gaan om ons los te lopen van de grote groep, om zo niet veel hinder te hebben in de eventuele smalle gangen en trapportalen. We stonden dan ook redelijk vooraan bij de start (3e rij) en konden inderdaad direct knallen. De eerste kilometer ging buiten langs via de tuin van de VU. Erg smal, glad, maar wel mooi! Tempo lag lekker tegen de 04:30 per Km.

Na een oversteek en het depedance gebouw werden we vervolgesn de eerste trappen en kelders ingeleid. Via meerdere lussen door de garage(s) liepen we redelijk los van de groep en konden goed doortrekken.

Het parcours was inderdaad avontuurlijk ... korte stukken gang, veel bochten, uitkijken voor je hoofd, tunnels die inderdaad behoorlijk warm waren, korte stukjes trap gevolgd door direct weer bochten, beklimmingen in en uit de garage en af en toe gladde stukken vloer.



Michiel moest enigszins loslaten na 3Km en ik probeerde het tempo constant te houden. Het feit dat een andere loper mij probeerde in te halen en ervoor me nog een liep die steeds uit het zicht verdween als hij een hoek om ging werkte hier goed motiverend voor.

Ik kon mijn achtervolger voor blijven en de laatste 500meter nog even extra aanzetten toen we uit de garage kwamen om de laatste bocht naar de finishstreep te maken.

Uiteindelijk in 23:10 (bruto) het parcours afgelegd hetgeen een 14e plaats betekende. Niet echt een supertijd, maar gezien de omstandigheden zeker niet slecht! Michiel kwam 41 seconden na mij binnen in 24:01 wat een zeer goede prestatie voor hem is!

Vervolgens was het snel een droog shirt aan en terug naar huis om de ziekenboeg te verzorgen. Maar een ding sis zeker... VOLGEND JAAR WEER!!

2 opmerkingen:

RunningRonald zei

goed gelopen Ronald.. het parcours was best zwaar. Jammer dat ik je niet herkende.. had iets te veel oog voor Leonie denk ik :)) maar kijk eens op mijn blog.. er staat een nieuwe foto.. daar sta jij dan ook op denk ik

Remko zei

Mooie tijd!