maandag, januari 12, 2009

Egmond... het was zwaar

Heb ik weer .... doe ik een keer mee met de Halve Marathon van Egmond, wordt het meteen de zwaarste editie van de laatste 12 jaar!

Twaalf jaar lang waren de omstandigheden in Egmond aan Zee niet zo bar geweest als tijdens deze editie. Met temperaturen rond het vriespunt en een ijzige zuidwesten wind, die strak van voren stond over de 7Km strand en die de gevoeltemperatuur enkel graden deed dalen, was het best een zware maar zeker een zeer mooie loop!

Na een voorspoedige busreis met de Egmond Express van Willem kwamen we circa 11:00 aan in het centrum van Egmond, waar wel wat onverwachts gezeur was met de parkeervergunning van onze dubbeldekker, maar na wat gepraat en gelobby mochten we hem dan toch laten staan in de buurt van de brandweer! Ideaal ... want dit was slechts 10 minuten van de start, en omkleden kon in de bus en spullen lagen gedurende gehele loop bewaakt! Zeker een goede en relaxte manier van naar een loopwedstrijd gaan!

Bij aankomst was het nog wel even twijfelen wat aan te doen, of beter wat uit te laten. Ik had voor de zekerheid zo wel mijn lichte Nike Wind Jack als mijn dikkere winter versie van Mizuno meegenomen, maar de tempratuur was, ondanks dat het beneden nul was, niet heel erg slecht. Gelukkig had ik niet alleen last van deze twijfel en ook mijn medelopers wisten nog niet echt goed wat te doen en wat te verwachten van het weer.

Na een klein stukje gewandeld te hebben toch besloten om het running jack toch uit te laten en alleen in Odlo Thermo en Nike ACG shirt te gaan lopen met Nike muts en handschoenen in combinatie met mijn Oakley tegen de wind in de ogen. Vervolgens was het vaseline op de plekken die koud kunnen worden en in plastic poncho naar de start waar ik Mario en Richard van AKU tegen kwam.

Beiden mannen wilden ongeveer op 1:50 gaan lopen maar zouden 2 startvakken eerder starten om 12:45 in de groep 8000-8999. Officieel had ik nummer 10.042 maar het lukte toch om bij hun in het startvak aan te sluiten. Mario zou wat harder starten en Richard en ik zouden proberen bij elkaar te blijven.

(klik hier voor parkoers in Google Earth)

Na de start ging Richard er best redelijk snel van door, maar na circa 1Km kon ik het gat tot circa 50 a 75 meter dichtlopen en constant houden. Mijn plan was om op het strand weer wat bij te trekken.

De eerste 4Km door Egmond gingen best lekker. De benen hadden wel moeite om warm te worden en de juiste kadans te vinden, maar het tempo zat er met circa 5:15 per kilometer lekker in en het weer viel ook mee. Niet te koud en met een strak blauwe lucht best mooie loopomstandigheden.

Echter toen we het strand opdraaiden was het duidelijk dat het zwaar kon worden. Een straffe wind recht van voren over een smal en toch nog redelijk mul strand. Gelukkig bleken de meeste lopers echte kudde dieren die toch redelijk bij elkaar bloeven waardoor de strook vlak langs de branding vrij bleef en goed te belopen was. Hier kon ik samen met een paar andere lopers het tempo goed vast houden en heb ik redelijk veel andere lopers (business loop) ingehaald. En een ding is zeker dat was op die ondergrond en en met dat weer best een kick. In ieder geval was de zonnebril met opwaaiend zand en de wind van voren een zeer goede optie, want ik kon redelijk ongehinderd doorlopen!

Na een kleine 2Km ook het gat met Richard gedicht en koppositie ingenomen. Echter die moest halverwege het strand een gat laten vallen omdat ik een groep passeerden waar hij niet meer voorbij kwam.

Na 52:28 passeerde ik het 10Km punt om de duinen in te gaan in bij Castricum. Het tempo lag nog steeds goed en ik kon de meeste duinen op goede snelheid pakken. Richard liep inmiddels een stukje achter me. Ook hier kon ik de nodige lopers passeren. De keuze voor geen windjack bleek hier een uitermate goede. In de Duinen was de wind weg en was het in de zon nog best warm!

Helaas toen we na de duinen de geplaveide weg opdraaiden bleek dat ik toch nog een trainigsachterstand had en veel heb moeten geven in de eerste 14 a 15Km. De beentjes werden iets zwaarder en tempo moest ik iets verminderen. Het doemscenario van Amsterdam spookte spontaan door mijn hoofd.....

Gelukkig is het zo ver niet gekomen en kon ik redelijk op tempo mijn wedstrijd voortzetten. Richard passeerden me bij 16Km echter wel met een goede versnelling en ik moets hem laten lopen.

Ik was blij dat we na 19Km Egmond weer inkwamen en nog maar 2Km hoefden te gaan. Vlak voor Egmond zit er nog een hele veradelijk klim in het parkoers waar ik echt even in het rood moest gaan om deze lopend en niet wandelend als zo velen op te gaan. Wandelen zou me eer te na zijn, zeker omdat ik wist dat er vlak voor de finish in de laatste 500 meter nog een hele felle klim zit., Zo eentje waarbij de laatste klim in Central Park van New York niest bij is.....

Deze laatste klim ging best redelijk, hoewel een echte versnelling niet memer mogelijk was hier. Ondanks de weersomstandigheden, een wat matige voorbereiding en een best wel zware laatste 5Km toch nog gefinished in 1:51:56. Oftewel sneller dan de CPC vorig jaar en een ruime minuut onder mijn oorspronkelijke plan!! Ik mag dus terug kijken op een geslaagd debuut op Egmond!

Officiele data:
Naam Ronald Velten
Woonplaats AKU
Afstand Halve marathon recreatie
Categorie Mrecr
Totaal plaats 1878 / 5823
Categorie plaats 1776
Snelheid 11,309 km/uur
10,5 kilometer 55:08
Netto tijd 1:51:56

Een mooie ervaring die ik zeker nog een keer zal doen. Echter nu eerst genieten en voorbereiden op de eigen Vakantiemakelaarsloop van AKU Uithoorn op 25 januari as.

Ps. de foto's volgens snel!!

1 opmerking:

RunningRonald zei

wow, het was idd afzien als ik het zo lees, maar prima gelopen Ronald, gefeliciteerd! Ik zie je in Uithoorn