zondag, januari 25, 2009

Nieuw PR 10EM

Vandaag stond de 10EM van Uithoorn, oftewel de Vakantiemakelaarsloop op het programma van mijn eigen AKU.



De vakantiemakelaarsloop is onderdeel van het Zorg & Zekerheid Circuit, waar ook de 10Km van Lisse bij hoorde die ik begin december liep.

Op zich is best leuk om eens zo een loop mee te maken die je eigen vereniging organiseert. In tegenstelling tot eerdere edities waar ik aan meedeed (onder de naam Kenwoodrun) was ik nu iets meer getuige van wat er allemaal bij komt kijken en hoe dergelijk lopen staan en vallen met de bijdrage van de leden.

Dan heb ik het hier niet over de bijdrage van de verkeersregelaars en de vrijwilligers op de wedstrijddag zelf. Die bijdrage is natuurlijk ook al een zeer groot compliment waard, maar de bijdrage van enkele individuen die er het hele weekend (en weken al dan niet maanden) van te voren mee bezig zijn wordt vaak vergeten.

Nu heb ik behoorlijk wat event ervaring maar dat is in de professionele omgeving met professionele bureaus en support. Een dergelijk event als de VAkantiemakelaarsloop valt en staat met de inzet van vrijwilligers die in hun eigen tijd van alles regelen, van lunchpakketten, schoonmaken van parcours, verzamelen materialen, vergunningen, publiciteit en natuurlijk op- en afbouw etc. Dit werd me gisteren overduidelijk toen ik even ging helpen om de vrachtwagens in te laden en waarbij ik redelijk verrast was door de hoeveelheid materiaal die verplaats moest worden, maar ook positief verrast door de teamspririt die er heerst. Chapeau!

Anyhoe vanochtend na een snelle douche op de fiets gesprongen en richting de sporthal gekart. Want om 11:00 was de start van de 10EM en ik vind het toch altijd wel prettig een dik uur van te voren aanwezig te zijn.

De temparuur was nog net boven nul en met een flinke wind was het nog best koud te noemen. Ik was dan ook blij toen ik bij de sportschool was en aan het inschrijven een warme kop koffie kon vastpakken. Dat kon nog wat beloven voor de wedstrijd.....

Een klein kwartiertje later kwam ik Richard tegen. Wij hadden beiden het plan om circa 1:20 te gaan lopen dus we zouden bij elkaar proberen te blijven. Om 10:30 even rustig buiten gaan warmlopen om aan de temperatuur te wennen. Die was, zeker uit de wind, op zich best goed. Na een korte inloopronde toch snel weer naar binnen om daar op te warmen en de spieren te rekken.

Om strak 11:00 klonk het startschot en konden we aan de eerste ronde van 1.500 meter beginnen alvorens de N521 richting Amstelveen op te draaien. Het tempo lag hoog en onder de 5.00 min/km die ik wilde lopen. Richard zag ik al niet meer en dacht dat die achter me zou lopen.

Na een kleine 3Km draaiden we de N521 op en nog steeds was het weer goed. Wind was wel wat harder maar nog redelijk van opzij. Na 5Km zag ik Richard voor me lopen op circa 200 meter afstand. Was hij toch nog harder van start gegaan dan ik. Met een kleine versnelling kon ik het gat dicht lopen en nam de kopppositie in.

Toen we na 6Km de Nesserlaan opdraaiden kregen we echter VOL de win van voren en het tempo ging zeker halverwege drastisch naar beneden. Dit werd echt zwaar. Het was op het zand na redelijk te vergelijke met Egmond, al dan niet zelfs erger.

De gaten tussen de lopers werden groter. Richard liep inmiddels een redelijk stuk achter me en ik kon alleen maar blik op oneindig houden en doorgaan. De hoop was eigenlijk gezet dat we bij de Amstel meer de win vanopzij zouden krijgen. Helaas het tegendeel was waar. Ook hier hoofdzakelijk de wind strak of net schuin van voren.

Mijn geluk was dat ik bij een groepje lopers kon aansluiten die he tempo zeer strak konden houden, waarmee vervolgens de 10Km in 48 minuten werd gepasseerd. Dus ondanks de winst lag ik nog voor op mijn schema van 1:20.

Bij 13Km werd de groep een beetje uit elkaar gelopen en bleef ik met 4 andere mannen over. De koploper was een zeer ervaren lopen die rustig en beheerst het tempo constant hield. Dit was voor mij (in 2 positie) ideaal en zorgden dat ik ondanks de zwaarte van de win het tempo constant kon houden.



De laatste Km konden we nog een kleine versnelling er in brengen om in 1:18:28 (eigen tijd) en/of 1:18:32 (wedstrijdwaarneming zonder chip) de finish te passeren. Een nieuw PR voor mij op de 10EM!

De loop was zwaar, zeer zwaar maar het genot was groot!

2 opmerkingen:

RunningRonald zei

Hoi Ronald, jammer dat ik je gemist heb in Uithoorn. De wind was voor mijn gevoel op de Nesserlaan juist van opzij en langs de Amstel tegen.. hoe dan ook, het was inderdaad heftig.. de wind was hard maar ik liep toch ook een PR. Heel goed gedaan RonaldRunner! Gefeliciteerd

Whatever zei

Gefeliciteerd met je mooie pr!