zondag, december 07, 2008

Ter Specke Loop



Vandaag stond mijn eerste wegwedstrijd sinds de Amsterdam Marathon op het programma. Een 10Km loop tijdens de Ten Speckeloop, onderdeel van het Zorg & Zekerheid Circuit, in Lisse. Op zich zou dit absoluut geen probleem mogen zijn, maar zoals eerder vermeld heb ik een beetje lopen kwakkelen met de gezondheid. Tel daarbij op dat vannacht een meisje van 10 maanden besloot te gaan muiten door een groot feest te gaan bouwen en je weet dat de voorbereiding niet heel super was.

Het originele plan was eingelijk om de Stadionbosloop van Phanos te doen, maar aangezien AKU medeorganisator is van het Zorg & Zekerheid Circuit. hadden diverse medelopers erop aangedrongen om mee te doen in Lisse.

Dus vanochtend vroeg op, snel ontbijten, hardloopspullen bij elkaar zoeken, Quispel uitlaten en even lekker laten rennen en vervolgens 2 auto's uit het ijs bikken .... want tsja Monique stond achter mij geparkeerd en die had haar eigen auto nodig. Dus die moest eerst weg. De temparatuur was circa 2 graden en toen alsnog maar besloten een warmer Nike ACG shirt met lange mouwen aan te trekken. Want het was wel erg fris!

Vervolgens snel de weg op richting Lisse. Op mijn dashboard zag ik dat de temperatuur liep reeds langzaam op naar de 3 a 4 graden. Ik moest nog wel een beetje gas geven, want door het ijsbikken was ik iets later vetrokken dan gepland. Aankomst bij AV De Spartaan, organisator van de Ten Specke Loop stond nu gepland volgens TomTom om 10:15 en inschrijven kon maar tot 10:30.

Bij aankomst in Lisse was het redelijk druk richting het sportpark. En een ding is zeker de verkeersregelaars deden zeer goed werk en leiten een toch wel lange sliert auto's snel en makkelijk doorstromen naar parkeerplaatsen op de 'rondweg' om de voetbalvleden. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt ....

Vervolgens snel met ingevuld inschrijfformulier naar het wedstrijdsecretariaat om mijn startnummer op te halen om me vervolgens klaar te maken voor de wedstrijd. NA snel omkleden nog snel een koffie om vervolgens een drietal rondjes op de baan in te lopen. Op dat moment was het plan nog zonder jack maar met handschoenen te lopen, want het was nog een beetje fris.

Om 11:00 naar het startvak voor het startschot om 11:10. Het parcours liep over 2 rondes van 4,5Km met finish over de sintelbaan van AV De Spartaan. Het tempo lag na even wat slalommen in het begin redelijk lekker met circa 4:32 per kilometer.

Ik kon redelijk aanhaken bij een aantal andere lopers en als snel zat de eerste ronde van 5Km er op. Ondertussen was het wel warmer geworden en zeker als je inde zon liep was het originele geplande t-shirt zónder handschoenen meer dan genoeg geweest.



De tweede ronde moest ik me bij&km een beetje terug laten zakken tov de andere lopers die een pas of 2 versnelde. Achteraf gezien had ik wellicht toch kunnen aanhaken, maar op dat moment besloten gewoon goed uit te lopen en me niet over de kling te jagen. Al snel waren we terug bij AV De Spartaan, en na een versnelling over 3-kwart sintelbaan ben ik uiteindelijk in 46:38 over de streep gekomen.

De originele tijd op de site geeft 46:53, maar dat had te maken met de startvertraging (helaas geen chip tijdswaarnemening!).

Met 8 seconden meer helaas net geen PR. maar op zich had ik me daar ook niet op ingesteld en heb daar ook geen (8) second(en) over nagedacht. Dit maakte mij in ieder geval wel de 4e AKU man op de 10Km :-)

De volgende loop van het Zorg & Zekerheidcircuit ben ik er helaas niet bij, maar bij de vakantiemakelaarsloop van mijn eigen AKU in Uithoorn ben ik zeker weer van de partij! In ieder geval was dit weer een goede opstart na de drama marathon van Amsterdam!

1 opmerking:

RunningRonald zei

Hi Ronald, goed gelopen! Altijd leuk dat Z&Z circuit.. helaas kan ik er niet veel van lopen (beetje volle agenda, zeker in maart) maar ik ga je denk ik eindelijk eens zien in Uithoorn. Tot dan