woensdag, augustus 13, 2008

nike vs adidas



Vrienden en familie weten dat ik iets met het merk Nike heb en niets met Adidas. Deels heeft dit te maken met mijn afstudeeropdracht bij Nike, maar ook omdat het gewoon een van de beste brands is met technisch heel goede spullen.

Met veel interesse volg ik momenteel de Olympische Spelen. Niet alleen vanuit sportief oogpunt, maar ook vanuit marketing oogpunt kijk ik met veel interesse naar de diverse nationale en internationale pogingen van bedrijven om een slaatje te slaan uit de Olympische Spelen. Van naar mijn idee mooie aanhakers als Randstad in combinatie met het Holland House en Radio538 tot toch wat matige gratis plakken kaas van Milner - ik kan er niets aan doen maar die actie doet me echt niets.

Een marketing ontwikkeling die mijn specifiek interesse heeft is de titanenstrijd op de Olympische Spelen tussen Adidas en Nike. Net als bij alle andere grote sportevenementen en competities bevechten deze 2 megabrands elkaar in heftige maten.

Beide sportmerken steken hun ambities niet onder stoelen of banken en geven aan marktleider te willen worden in China. Niet zo raar als bedacht wordt dat de potentie minimaal 2,6 miljard paar voeten is die wachten op sneakers.

Daarom gaan beide brands ook ver in hun investeringen en initiatieven. Met een investering van maar liefst 100 miljoen dollar is Adidas de officiële sponsor van de Olympische Spelen en probeert op die manier een goede voorsprong op te bouwen.

Medewerkers en vrijwilligers van de Spelen dragen uitsluitend kleding van het Duitse bedrijf en de Chinese atleten moeten - bij winst van een medaille - ook in een Adidas-tenue op het podium verschijnen.

Dit geeft natuurlijk een mega exposure in China en er buiten. Echter net als bij andere evenementen (zoals de NY marathon die werd gesponsored door Asics) is Nike allerminst onzichtbaar.

Atleten dragen namelijk voor en tijdens de wedstrijden gewoon hun eigen sportoutfit. Óók die van China. En laat nu net Nike de meeste atleten sponsoren, waaronder toppers als tennisser Roger Federer en basketballers Kobe Bryant en LeBron James.
Nike sponsort zelfs 22 van de 28 Chinese sportploegen!

De uitzendingen en zich, natuurlijk de vele herhalingen van de winnende actiebeelden, en natuurlijk de interviews na afloop: het is Nike dat daarmee vaker in beeld komt dan de officiële sponsor.

Saillant detail, de Duitse nationale ploeg draagt de kleding van Nike.

Geen opmerkingen: